Tidak banyak yang aku harapkan melalui pementasan ini. Aku sendiri merupakan bekas pelajar kokum Teater menyedari banyak kekurangan kami berbanding pelajar yang mengambil kursus teater sebenar. Tapi ini merupakan cabaran buat mereka.
Untuk pementasan pertama, kumpulan ini berjaya mengubah perspektif aku. Mereka memang berbakat. Cuma ada dua tiga perkara yang membuat aku terlari fokus dan hendak beri sedikit komentar. Perkara pertama yang menarik perhatian aku ialah apabila pengamuk yang cuba mengamuk tapi vokal yang tidak cukup mantap untuk mengamuk. Vokal si pengamuk yang kadang-kadang kurang jelas menyebabkan dia tenggelam. Ketika permainan bersama Tuah pula, tempo agak lembap sehinggakan cerita agak lambat dan fokus hilang. Pengamuk yang tersandung sesuatu di atas pentas mengakibatkan dia menjadi seorang wanita. Terlupa pula aku untuk menerangkan bahawa pelakon ini merupakan seorang lelaki yang melakonkan watak lelaki. Narrator untuk kumpulan pertama ni cukup syarat sebagai seorang pelawak. Mantap. Memang seperti seorang makcik kepoh. Cuma Makcik kepoh ni kadang-kadang lupa diri. Kesilapan permainan juga berlaku apabila makcik ni cuba untuk mengelakkan dar membontoti penonton sehingga berjalan mengundur. Makcik ni melakukan adlib(penambahan) yang agak banyak sehingga mengakibatkan lawak yang berlebihan. Pada awalnya saya ketawa tapi apabila sudah menjadi terlampau banyak lawak, saya sudah penat untuk ketawa. Untuk pemain yang menjadi tukang cuci kain pula, vokal memang tidak jelas. Walaupun salah seorang dari pencuci kain mempunyai kebolehan membuat lawak dengan menggunakan dialek utara. Untuk teguran terakhir ialah buat crew yang pentas. Aku agak terkejut apabila crew yang bertugas melakukan bunyi bising yang jelas kedengaran ketika perubahan scene. Tambah mengecewakan, apabila aku sebagai penonton terlihat seorang crew di tepi pentas. Apa yang dilakukannya?
Untuk pementasan kedua, narrator tidak sekepoh yang pertama. Memang aku lebih menyukai yang pertama. Bermula cerita dengan Tuah dan pengamuk, sudah membuat aku tertanya-tanya. Di mana latar tempat cerita ini. Persoalan ini timbul apabila pertembungan dua dialek yang berbeza. Mungkin perkara ini patut dititikberatkan. Kemudian berbalik dengan artikulasi pemain yang agak lemah. Aku tidak memahami apa yang diperkatakan. Mungkin masing-masing agak nak cepat habis. Blocking pemain ketika tunjuk perasaan aku rasa agak terlampau tersusun sehingga tidak menunjukkan satu tunjuk perasaan. Dan ada pemain yang menutup slide yang ditayangkan. Tuah, ketika menari bersama penari telah memeluk penari. Mungkin hanya sekejap, tapi boleh menjadi isu. Bagi itu bukan masalah tapi orang lain saya tidak tahu. Babak pertempuran antara Tuah dan Jebat agak cantik tapi menjadi lembap apabila ada dialog. Tempo tidak dititikberatkan. Peringatan buat narrator. Kalau terlupa skrip, jangan tunjuk muka panik. Seperti pementasan sebelum, lawak yang berlebihan membuat aku penat.
Cukuplah sampai di sini. Pujian buat semua yang terlibat. Memang MANTAP. Aku suka. Thanx Anuar sebab jemput datang.
"TIADA SIAPA YANG AKAN MENJEBATKAN DIRI"
5 comments:
wei, aku sempat tido lg untuk pementasan kedua. haha
aku pon p.ahaha..boleh la tahannn
酒店經紀人,
菲梵酒店經紀,
酒店經紀,
禮服酒店上班,
酒店小姐兼職,
便服酒店經紀,
酒店打工經紀,
制服酒店工作,
專業酒店經紀,
合法酒店經紀,
酒店暑假打工,
酒店寒假打工,
酒店經紀人,
菲梵酒店經紀,
酒店經紀,
禮服酒店上班,
酒店經紀人,
菲梵酒店經紀,
酒店經紀,
禮服酒店上班,
酒店小姐兼職,
便服酒店工作,
酒店打工經紀,
制服酒店經紀,
專業酒店經紀,
合法酒店經紀,
酒店暑假打工,
酒店寒假打工,
酒店經紀人,
菲梵酒店經紀,
酒店經紀,
禮服酒店上班,
酒店小姐兼職,
便服酒店工作,
酒店打工經紀,
制服酒店經紀,
酒店經紀,
菲
梵,酒店,
saya ada tugas utk buat drama pendek tema absurd... mcm mane saya nk dapatkan skrip drama cerita jebat
saya ada tugas utk buat drama pendek tema absurd... mcm mane saya nk dapatkan skrip drama cerita jebat
Post a Comment